آموزش تصویری sql server 2016 به صورت گام به گام


نویسنده:
دسته‌ها: نقد و بررسی
جمعه 19 آذر 1400
آموزش تصویری sql server 2016

یکی از موضوعاتی که دنیای الکترونیک با آن درگیر شده است ذخیره سازی اطلاعات می‌باشد. یکی از راه‌های ذخیره سازی اطلاعات استفاده از پایگاه داده می‌باشد. برای استفاده از پایگاه داده بهترین راه استفاده اززبان sql است. سیستم‌های مدیریت پایگاه داده مختلفی وجود دارند. یکی از بهترین آن‌ها sql server می‌باشد. برای استفاده از این سیستم‌ قدرتمند قطعا نیازمند به آموزش‌های مختلفی هستید. در این مقاله به صورت حرفه‌ای به آموزش تصویری sql server 2016 خواهیم پرداخت.


sql server چیست؟

Microsoft SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) است که از طیف گسترده‌ای از پردازش تراکنش‌ها، هوش تجاری و برنامه های تحلیلی در محیط های IT شرکت ها پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت SQL Server یکی از سه فناوری پایگاه داده پیشرو در بازار به همراه Oracle Database و IBM’s DB2 است. در مقاله آموزش تصویری sql server 2016 قصد داریم به طور کامل به این مبحث بپردازیم.

همانطور که می‌دانید بهترین راه یادگیری استفاده از فیلم آموزشی است. از این رو وبسایت فرادرس که یکی از بهترین وبسایت‌های آموزشی در ایران است مجموعه کاملی از فیلم‌های آموزشی را تدارک دیده که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری در زمینه‌های مختلف استفاده کنید. یکی از این زمینه‌ها آموزش sql server می‌باشد که می‌توانید از طریق لینک زیر به آن دسترسی داشته باشید.

مانند سایر نرم افزارهای RDBMS، مایکروسافت SQL Server بر روی SQL ساخته شده است، یک زبان برنامه‌نویسی استاندارد که مدیران پایگاه داده (DBA) و دیگر متخصصان فناوری اطلاعات از آن برای مدیریت پایگاه داده‌ها و پرس و جوی داده‌های موجود در آنها استفاده می‌کنند. SQL Server به Transact-SQL (T-SQL)، پیاده سازی SQL از مایکروسافت که مجموعه‌ای از پسوندهای برنامه‌نویسی اختصاصی را به زبان استاندارد اضافه می‌کند، گره خورده است.


مزایای استفاده از sql server:


1.نصب آسان:

یکی از مزایای بزرگ این سیستم مدیریت پایگاه داده نصب آسان آن می‌باشد. در این نرم‌افزار شما به راحتی می‌توانید عمل نصب و بروزرسانی را به راحتی انجام دهید. پیچیدگی‌های نصب به دلیل بروزرسانی خودکار به حداقل خود رسیده است.

اجزای دیگر مانند سرویس‌های تحلیلی و پایگاه داده می‌توانند به طور جداگانه بعد از آن نصب شوند. به روز رسانی خودکار همچنین هزینه‌های نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


2.ویژگی های امنیتی متنوع:

SQL Server 2008 از مدیریت مبتنی بر سیاست برای شناسایی خط مشی‌های امنیتی ناسازگار استفاده می‌کند. این ویژگی فقط به پرسنل مجاز، اجازه دسترسی به پایگاه داده را می‌دهد. ممیزی‌های امنیتی و رویدادها را می‌توان به طور خودکار برای ثبت فایل ها نوشت.


3.عملکرد پیشرفته:

MS SQL sever دارای ویژگی فشرده سازی شفاف داده همراه با رمزگذاری است. کاربران برای رمزگذاری داده ها نیازی به تغییر برنامه‌ها ندارند. سرور MS SQL دارای کنترل دسترسی همراه با ابزارهای مدیریت مجوز کارآمد است. علاوه بر این، هنگام جمع آوری داده‌ها، عملکرد بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهد.

4.کاهش هزینه‌ ها:

SQL sever شامل ابزارهای موثر مدیریت داده و داده کاوی به همراه پارتیشن بندی دیسک است. نگهداری بهینه سرور شما را می‌توان با پیروی از شیوه‌های مدیریت داده موثر تضمین کرد. این اقدامات همچنین به شما کمک می‌کند از در دسترس بودن و بازیابی داده‌ها اطمینان حاصل کنید.


آموزش نصب sql server 2016:

قطعا اولین قدم برای استفاده از sql server 2016 نصب آن می‌باشد. تا اینجای این مقاله آموزش تصویری sql server 2016 به طور کامل با این سیستم مدیریت پایگاه داده آشنا شدیم. برای بتوانید از این نرم‌افزار قدرتمند استفاده کنید بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله ما از ویندوز ده استفاده کرده‌ایم. ممکن است تنظیمات گفته شده در سیستم شما با توجه به نسخه سیستم‌عامل مورد استفاده متفاوت باشد.

برای نصب این نرم‌افزار ابتدا باید آن را دانلود کنید. برای دانلود این نرم‌افزار لازم است ابتدا به سایت آن مراجعه کنید همچنین می‌توانید از سایت‌های ایرانی نسخه کپی شده آن را دانلود و استفاده کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

بعد از دانلود sql server 2016 بر روی فایل دانلود شده راست کلیک کرده و Run as Administrator را بزنید. اگر فایل دانلودی شما سالم باشد یک صفحه مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

آموزش تصویری sql server 2016

در این صفحه شما سه گزینه در دسترسی دارید. برای آغاز نصب باید ابتدا بر روی گزینه Download Media کلیک کنید. بعد از کلیک بر روی این گزینه یک صفحه مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

آموزش تصویری sql server 2016

حال در این صفحه بر روی گزینه Express Advanced کلیک کنید.

مسیر دانلود فایل را تغییر ندهید و نرم‌افزار تغییر آیپی را اجرا کنید.

سپس بر روی گزینه دانلود کلیک کنید. و تا پایان دانلود کامل فایل‌ها سعی کنید اینترنت را قطع نکنید. پس از اتمام دانلود فایل‌ها شما می‌توانید آن‌ها را در دایرکتوری مورد نظر خودتان مشاهده کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

همانطور که در تصویر مشخص است فایل‌های نصبی در پوشه تعیین شده قرار دارند. برای نصب بر‌روی آن‌ها دوبار کلیک کنید. اگر به ارور برخورد کردید بر روی فایل‌ها راست کلیک کرده و Run as Administrator را بزنید.

آموزش تصویری sql server 2016

تا پایان انجام عملیات نصب منتظر بمانید تا فایل به طور کامل نصب گردد. سعی کنید بر روی دکمه cancel کلیک نکنید چرا که ممکن است نصب دوباره آن باعث ایجاد ارورهای متعددی شود.

آموزش تصویری sql server 2016

برای اینکه مراحل نصب را ادامه دهید باید پوشه ایجاد شده در دایرکتوری که در آن بر روی فایل دانلود شده کلیک کردید وارد شوید.

سپس کافیست بر روی فایل setup کلیک کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

بعد از اجرای فایل نصب گزینه اول را انتخاب کنید. در این قسمت باید مجوز لایسنس خودتان را تایید کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

بعد از کلیک کردن بر روی گزینه اولی یک پنجره برای شما باز می‌شود که در آن باید ابتدا تیک گزینه I Accept the license را بزنید و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید. در اینجا یک سری اسکن‌ها را انجام می‌دهد که مراحل مختلفی دارد دقت داشته باشید که در این مرحله باید نرم‌افزار تغییر آیپی شما روشن باشد.

آموزش تصویری sql server 2016

صبر کنید تا مراحل مورد نظر به طور کامل انجام شود.

برای دسترسی به یک سری فیلم آموزشی در رابطه با کانکت شدن sql server بر روی لینک زیر کلیک کنید.

بعد از پایان مراحل اسکن پنجره زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

آموزش تصویری sql server 2016

در صفحه به نمایش در آمده تیک گزینه‌ها را مانند تصویر بزنید و همچنین می‌توانید دایرکتوری را انتخاب کنید. بعد از انجام تنظیمات مورد نظر بر روی دکمه next کلیک کنید.

در صفحه باز شده یک نام برای instance خودتان انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه next کلیک کرده و چند ثانیه صبر کنید.

در پنجره بعدی هم بر روی گزینه next کلیک کنید.

در پنجره بعدی از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید نام کاربری و رمز عبور خودتان را وارد کنید یا خیر. همچنین می‌توانید مانند تصویر زیر عمل کنید. پس از انجام تنظیمات بر روی next کلیک کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

در پنجره بعدی بر روی only install کلیک کنید و next را بزنید.

حال کافیست بر روی گزینه accept کلیک کرده و next را بزنید تا عملیات نصب آغاز گردد. بعد از انجام عملیات نصب کمی صبر کنید اینکار ممکن است با توجه به سخت افزار شما کمی طول بکشد. بعد از انجام عملیات نرم‌افزار از شما می‌خواهد که سیستم خودتان را بار restart کنید.

در مرحله بعدی باید ابزارهای مدیریت سرور را نصب کنید. برای اینکار مانند تصویر بر روی گزینه دوم کلیک کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

بعد از کلیک کردن بر روی این گزینه وارد مرورگر خودتان شوید و ssm را دانلود و نصب کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

بعد از اجرای فایل دانلود شده صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود. بعد از دیدن این پنجره کمی صبر کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

بعد از انجام کامل مراحل نصب یک پنجره مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد سیستم خودتان را بار restart کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

تبریک می‌گویم مراحل نصب با موفقیت انجام شد حال می‌توانید sql server را در منوی استارت خودتان مشاهده کنید.

نصب این نرم‌افزار کار بسیار ساده ای است و تنها با زدن چند دکمه next می‌توانید نصب نرم‌افزار را تکمیل کنید.

آموزش تصویری sql server 2016:

حال که تا اینجای مقاله آموزش تصویری sql server 2016، نرم‌افزار را با موفقیت بر روی سیستم خودمان نصب کرده‌ایم نوبت به آموزش آن می‌رسد. اما قبل از آن باید بدانید که برای درک بهتر این آموزش یکی از پیش‌نیازها دارا بودن دانش پایگاه داده است. برای یادگیری این علم جذاب به لینکی که در پایان همین پاراگراف قرار دارد مراجعه کنید.

یادگیری sql server نیز کار بسیار ساده‌ای است. برای اینکار می‌توانید این مقاله را دنبال کنید.

ابتدا نرم‌افزار sql server را باز کنید. در پنجره باز شده گزینه connect را بزنید. سپس از منوی سمت چپ بر روی گزینه new query کلیک کنید. اولین کاری که ما می‌خواهیم در این نرم‌افزار با استفاده از کدهای sql انجام دهیم ایجاد یک دیتابیس است برای اینکار می‌توانید از کد زیر استفاده کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

دستور گفته شده در تصویر یک دیتابیس جدید تحت عنوان customer ایجاد می‌کند. سپس بر روی دکمه f5 کلیک کنید تا دستور مورد نظر برایتان اجرا شود. همچنین می‌توانید بر روی دکمه اجرا در بالای صفحه هم کلیک کنید.

اگر دقت داشته باشید دیتابیس ایجاد شده در منوی سمت چپ صفحه نمایش داده نمی‌شود. علت این موضوع این است که شما صفحه را مجددا بارگذاری نکرده‌اید. برای بارگذاری مجدد صفحه در منوی سمت چپ صفحه راست کلیک کرده و بر روی refresh کلیک کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید یک دیتابیس با نام customer برای شما ایجاد شده است.

آموزش تصویری sql server 2016

اما دیتابیس ایجاد شده خالی بوده و هیچ جدولی در آن وجود ندارد. برای اینکه یک جدول در دیتابیس مورد نظر ایجاد کنید کافیست از دستورات موجود در تصویر استفاده کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

دقت داشته باشید که دستورات گفته شده یک جدول به نام customer ایجاد می‌کند. جدول customer با دیتابیس customer متفاوت است. دستور گفته شده چند ستون برای جدول مشتری ایجاد می‌کند. این ستون‌ها شامل نام و نام خانوادگی و سن می‌باشد.

حال جدول ایجاد شده دارای مقدار نمی‌باشد. مقادیر به داده‌هایی گفته می‌شود که در جداول قرار دارند برای اضافه کردن مقادیر از دستورات زیر استفاده می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید با کشیدن و رها کردن مقادیر را در کدها وارد کنید.

آموزش تصویری sql server 2016

در کدهای نوشته شده کد value مقداری است که در جدول قرار می‌گیرد.

شما باید مقادیر را به ترتیبی که ستون‌ها را فراخوانی کرده‌اید وارد کنید.

برای اجرای کدهای گفته شده باید دکمه f5 را فشار دهید.

ممکن است شما نیز به مبحث شبکه‌های کامپیوتری در رشته کامپیوتر علاقه‌مند باشید برای اینکار می‌توانید از طریق لینک زیر به مجموعه کاملی از آموزش‌های شبکه دسترسی داشته باشید.

حال بر روی جدول customer راست کلیک کنید. سپس بر روی گزینه select top rows کلیک کنید. در این بخش می‌توانید مقادیر وارد شده را مشاهده کنید.

کدهای نوشته شده را هر چقدر بیشتر تکرار کنید مقادیر در جدول شما تکرار خواهد شد. همچنین می‌توانید به راحتی مقادیر مختلفی را در جدول ایجاد شده وارد کنید و آن را پر کنید.

شما می‌توانید همچنین مقادیر مختلفی را در یک جدول انتخاب کنید این کار نیز در زبان sql بسیار ساده خواهد بود. تنها کافیست در جدول مورد نظر مقادیر مختلفی را مانند تصویر زیر قرار دهید و سپس کدهای مختلفی را با استفاده از دستور select ایجاد کنید. داده‌های موجود در جدول به شرح زیر است.

آموزش تصویری sql server 2016

دستور دیگری که در این جدول قصد داریم به شما آموزش دهیم انتخاب تمامی مقادیر موجود در یک جدول است.

آموزش تصویری sql server 2016

همچنین شما می‌توانید به جای * ستون‌های مختلف یک جدول را انتخاب کنید اینکار با استفاده از دستورات زیر انجام می‌دهیم. شما می‌توانید چند ستون را نیز با استفاده از همین دستور انتخاب کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید اینکار بسیار ساده است و پیچیدگی زیادی به لحاظ کدنویسی ندارد.

آموزش تصویری sql server 2016

دستورات گفته شده در تصویر سه ستون firstname , lastname , age را انتخاب می‌کند. همچنین شما می‌توانید یکی از ستون‌ها را انتخاب نکنید. این کار نیز مانند دستور قبلی بسیار ساده می‌باشد.

آموزش تصویری sql server 2016

سخن آخر در آموزش تصویری sql server 2016:

همانطور که در مقاله آموزش تصویری sql server 2016 با هم دیدیم کار کردن با این نرم‌افزار و همچنین دستورات sql کار بسیار ساده‌ای است. در این مقاله در ابتدا کمی با نرم‌افزار sql server آشنا شدیم و مزایای آن را با هم بررسی کردیم. سپس به سراغ یادگیری چگونگی نصب این نرم‌افزار رفتیم همچنین در آخر کمی با استفاده از زبان sql در پلتفرم sql server کار کردیم. هدف اصلی از مقاله آموزش تصویری sql server 2016 این بود که کاربران را در مسیر یادگیری این پلتفرم قدرتمند قرار دهیم.

همانطور که گفته شد فرادرس یکی از بهترین مراجع آموزش آنلاین در ایران است. اگر علاقه‌مند به یادگیری مباحث مختلف در حوزه‌های مختلف هستید می‌توانید با آموزش‌های فرادرس، صفر تا صد مباحث مورد علاقه‌ی خود را بیاموزید.

همچنین در صورتی که از مطالعه این مقاله لذت بردید در بخش نظرات ما را از انتقادات و پیشنهادات خودتان آگاه کنید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم + معرفی منابع یادگیری

امروزه به دلیل گسترش و توسعه فناوری اطلاعات، تمامی رشته‌ها تحت تأثیر اینترنت و فضای آنلاین قرار گرفته‌اند. یکی از...

آموزش جنگو رایگان — راهنمای صفر تا صد به زبان ساده

در این مقاله به طور مفصل به آموزش رایگان جنگو خواهیم پرداخت. یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که طی چند سال...

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان — راهنمای گام به گام و به زبان ساده

در این مقاله به صورت کلی به آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان خواهیم پرداخت. زبان برنامه‌نویسی پایتون دومین زبان محبوب...

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون – گام به گام و تصویری

در این مقاله سعی شده تا کاربر را در مسیر برنامه نویسی اندروید با پایتون قرار دهیم. زبان پایتون یک...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید