بهترین ide برای پایتون — معرفی 11 کد ادیتور برنامه نویسی Python


نویسنده:
دسته‌ها: نقد و بررسی
جمعه 6 اسفند 1400
بهترین ide برای پایتون

اگر برنامه‌نویسی پایتون را شروع کرده‌اید قطعا در همین ابتدای کار به دنبال یک محیط حرفه‌ای می‌گردید تا به راحت‌ترین شکل ممکن شروع به کدنویسی کنید. بهترین ide پایتون را نمی‌توان تعیین کرد اما در این مقاله سعی داریم به معرفی 11 مورد از بهترین ideهای پایتون بپردازیم. شما می‌توانید هر کدام از موارد معرفی شده در این مقاله را به عنوان ide خودتان برای کدنویسی انتخاب کنید. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

IDE شامل چه مواردی می شود؟

Ide در حقیقت یک برنامه است که توسط توسعه‌دهندگان برای نوشتن کدهای مورد نظر خودشان استفاده می‌شود. IDE‌ها شامل یک سری ابزار هستند که کار را برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر می‌کنند. در برخی از موارد استفاده از این ابزارها برای کدنویسی ضروری است و یا کدنویسی بدون آن‌ها بسیار سخت خواهد بود. یک IDE معمولی شامل ابزارهای زیر است:

  • ویرایشگر متن
  • یک کامپایلر و یا مفسر
  • دیباگر
  • کنترل‌کننده نسخه
  • تعدادی ابزار پشتیبانی برای ارتباط با ابزارهای خارجی
  • یک رابط کاربری مناسب

این محیط شامل ابزارهای اختیاری بسیار زیادی نیز می‌شود. به عنوان مثال در VScode شما می‌توانید با نصب افزونه‌های مختلف اقدام به برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلفی کنید. برخی از IDEها به یک زبان خاص اختصاص دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای کدنویسی در زبان‌های دیگر استفاده کرد. IDEهای مختلفی در دنیا وجود دارند که می‌توانند نیاز شما را در حوزه‌های مختلف برطرف کنند.

یادگیری پایتون از طریق کتاب یا منبع اصلی خود پایتون می‌تواند بسیار مشکل باشد. از این رو کاربران معمولا برای یادگیری پایتون به فیلم آموزشی روی می‌آورند. فرادرس یک مرجع جامع آموزشی در ایران است که در این حوزه فعالیت زیادی داشته است. برای دسترسی به فیلم‌های آموزش جامع پایتون از مقدماتی تا پیشرفته، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.


IDEها و ویرایشگر کد

IDE یک ابزار بسیار پیچیده است که در طول فرآیند تولید نرم‌افزار به شما کمک می‌کند. اما برای پروژه‌های کوچک تنها یک ویرایشگر کافیست و نیازی به IDE وجود ندارد. ویرایشگر کد یک نرم‌افزار مانند NotePad هستند که می‌توان از آن‌ها برای کدنویسی استفاده کرد و تنها یک سری ویژگی‌های اضافی مانند برجسته‌سازی خطوط و یا هایلایت را دارند.

استفاده از ویرایشگرهای کد مزایای زیادی به دنبال دارد. شما می‌توانید با نصب ابزارهای مختلف بر روی آن‌ها به راحتی به ایجاد پروژه مورد نظر خودتان بپردازید. معمولا ویرایشگرهای کد برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به شخصی‌سازی محیط کاری خودشان هستند. برخی از ویرایشگرهای کد آنقدر پیچیده هستند و پسوندهای زیادی ارائه می‌دهند که به راحتی می‌توانند جایگزین یک IDE شوند.

معرفی بهترین ide و ویرایشگر کد برای پایتون

تا آنجا که به توسعه دهندگان پایتون مربوط می‌شود، PyCharm برنده مسابقه محبوبیت است و Visual Studio Code در مقام دوم قرار دارد. اما از آنجایی که IDEها و ویرایشگرها بسیار تخصصی هستند و ممکن است این دو IDE با نیازهای فردی شما مطابقت نداشته باشند.

همانطور که گفته شد بهترین ide برای پایتون وجود ندارد اما شما می‌توانید با توجه به مزایا و معایب IDEها و ویرایشگرهای کدی که در ادامه معرفی می‌کنیم یکی را برای خودتان انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید.

1.pycharm

بهترین ide برای پایتون

این IDE دارای دو نسخه پرو و رایگان است. نسخه پرو برای استفاده دانش‌آموزان ایجاد شده است اما برای استفاده از امکانات حرفه‌ای این نرم‌افزار باید کمی هزینه پرداخت کنید. pycharm دارای یک سری مزایا است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • با ویندوز، لینوکس و مک سازگار است
  • PyCharm که توسط JetBrains توسعه یافته است، یک IDE جامع و اختصاصی پایتون است.
  • PyCharm تمام ابزارهای پایتون را در یک مکان ترکیب می‌کند.

همچنین امکان بازرسی کد را فراهم می‌کند و از VCS پشتیبانی می‌کند. بازرسی کد به شما امکان می‌دهد به راحتی کدهای خودتان را تحلیل کنید و خطاهای آن را به خوبی تشخیص دهید. این امکان به شما کمک می‌کند تا از دشوار شدن زمان اجرای کد جلوگیری کنید.

2. Visual Studio Code

بهترین ide برای پایتون

VScode یکی از معروف‌ترین کد ادیتورهای موجود است که می‌توانید از آن به عنوان بهترین ide برای پایتون و کدنویسی در آن استفاده کنید. این ابزار به شما امکان نصب افزونه‌های مختلف برای کدنویسی در پایتون و همچنین دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی را نیز می‌دهد که یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

vscode یک IDE نیست اما به عنوان یکی از بهترین ویرایشگرهای کد شناخته می‌شود و می‌تواند با نصب و پیکربندی مناسب در حد یک IDE در مراحل تولید پروژه به شما کمک کند.

برخی از ویژگی‌های vscode عبارتند از:

  • تطبیق براکت
  • برجستگی نحو
  • پشتیبانی از IntelliSense
  • امکان نصب افزونه‌های مختلف

vscode با ابزارهای ساخت و اسکریپت ادغام می‌شود و از Git پشتیبانی می‌کند. از جمله ویژگی‌های حرفه‌ای vscode امکان Live Share است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد از طریق اینترنت به یک برنامه‌نویس دیگر جفت شوید.

3.sublime text

بهترین ide برای پایتون

ویرایشگر متن sublime text نیز مانند vscode یک ویرایشگر متن است که امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار داده است. این نرم‌افزار دارای دو نسخه پرو و رایگان است که کاربران می‌توانند از نسخه رایگان آن برای انجام پروژه‌های کوچک استفاده کنند. دقت داشته باشید که برای استفاده از این نرم‌افزار باید حتما نسخه پولی آن را خریداری کنید.

این نرم‌افزار بسیار سریع و راحت قابل تنظیم است و کلید‌های میانبر آن می‌تواند امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد. Sublime Text دارای یک API قدرتمند پایتون است که سفارشی سازی آسان با ابزارها و بسته ها را تضمین می‌کند.

بعد از انتخاب IDE قدم بعد یادگیری چگونگی نوشتن نرم‌افزار برای ویندوز و لینوکس است. برای یادگیری این مباحث می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

4.vim

بهترین ide برای پایتون

ویرایشگر کد vim برای اکثر سیستم‌ها وجود دارد و به شما کمک می‌کند تا پروژه‌های خودتان را بنویسید. همانطور که گفته شد ویرایشگرهای کد برای پروژه‌های کوچک مناسب هستند. vim نیز همین‌طور است. vim کاملا قابل پیکربندی است و می‌تواند کاملا با نیازهای شما مطابقت پیدا کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های این ویرایشگر متن خواهیم پرداخت.

  • هایلایت متن
  • نشان دادن خطاها
  • تکمیل خودکار کد

vim یک سری دستورات بسیار ساده دارد که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. عادت کردن به این دستورات ممکن است کمی طول بکشد اما به راحتی می‌توانید از آن‌ها برای کدنویسی بهتر خودتان استفاده کنید. دلیل اصلی محبوبیت پایتون در بین توسعه‌دهندگان پایتون این است که پیکربندی آن بسیار ساده است. مجموعه‌ای از افزونه‌ها و افزونه‌های مختلف را ارائه می‌دهد.

5.Atom

بهترین ide برای پایتون

Atom یک ویرایشگر متن منبع باز است که به دلیل رابط کاربری ساده و قابلیت شخصی سازی گسترده اش شناخته شده است. برای دانلود در GitHub اختصاصی در دسترس است و از محتوای ساخته شده توسط کاربر استقبال می‌کند.

  • تکمیل خودکار هوشمند
  • مدیر بسته داخلی
  • مرورگر سیستم فایل
  • توانایی کار با Git و Github به طور مستقیم از Atom
  • توانایی به اشتراک گذاری فضای کاری خود با دیگران در زمان واقعی

ویرایشگر متن ATOM ویژگی‌های حرفه‌ای زیادی دارد که از جمله آن‌ها بسته‌ها هستند. بنابراین، می‌توانید یک محیط سازگار با پایتون برای خود ایجاد کنید، که با هر ویژگی که نیاز دارید غنی شده است.

6.Jupyter Notebook

بهترین ide برای پایتون

Jupyter Notebook رایگان و منبع باز است. این برنامه برای انواع سیستم‌عامل‌ها ایجاد شده است که مزیت بزرگی به حساب می‌آید. Jupyter Notebook یک برنامه وب منبع باز است که از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. Jupyter Notebook اجازه ایجاد و به اشتراک‌گذاری اسنادی را می‌دهد که حاوی کد زنده، معادلات، تجسم‌ها و متن روایت هستند.

از جمله ویژگی‌های این برنامه قدرتمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاکسازی و تبدیل داده‌ها
  • شبیه‌سازی عددی
  • مدل‌سازی آماری
  • data visualization
  • یادگیری ماشین

تعدادی پلتفرم مشابه Jupyter وجود دارد که می‌توانید از طریق مرورگر وب بدون هیچ گونه تنظیماتی در دستگاه خود به آنها دسترسی داشته باشید. اگر در زمینه‌های یادگیری ماشین و علم داده کار می‌کنید، یا فقط می‌خواهید یک ابزار سریع که همیشه برای اسکریپت‌های کوچک داده در دسترس باشد این برنامه بسیار برای شما مناسب است.

7.Eclipse + PyDev + LiClipse

بهترین ide برای پایتون

Eclipse IDE که توسط بنیاد Eclipse توسعه یافته است، یکی از قابل توجه ترین موارد موجود است. در حالی که در ابتدا برای جاوا استفاده می‌شد، زمانی که با PyDev ترکیب می‌شود برای توسعه Python عالی است. اکیداً توصیه می‌شود که کاربران LiClipse را نیز برای عملکرد بهینه نصب کنند. PyDev را می‌توان در توسعه Python، Jython و IronPython استفاده کرد. این شامل ویرایشگر کد، ابزارهای ناوبری و بازآفرینی و همچنین یک دیباگر است.

PyDev با LiClipse از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی و قالب، مانند قالب‌های جنگو، Mako، RST، C++، CoffeeScript، Dart، HTML، JavaScript، CSS و غیره پشتیبانی می‌کند.

 8.GNU Emacs

بهترین ide برای پایتون

Emacs به‌عنوان «ویرایشگر صفحه نمایش بی‌درنگ قابل توسعه، قابل تنظیم و مستندسازی‌شده» توصیف می‌شود. این توسط بنیانگذار پروژه گنو، ریچارد استالمن توسعه یافته است. گنو Emacs حالت‌های ویرایش آگاهانه از جمله رنگ‌آمیزی نحو را برای بسیاری از انواع فایل ارائه می‌دهد.

دارای اسناد داخلی، پشتیبانی کامل از یونیکد و مجموعه‌ای از عملکردهای فراتر از ویرایش متن است که از طریق بسته‌ها در دسترس است. یکی از این بسته‌ها elpy است که به راحتی می‌تواند ویرایشگر شما را به یک معادل IDE تبدیل کند. همچنین یک محیط ترمینال بسیار کاربردی در آن وجود دارد.

بعد از اینکه نحو نوشتاری زبان پایتون را آموختید اگر هدف شما از یادگیری برنامه‌نویسی پایتون ایجاد برنامه‌های تحت ویندوز بوده است باید حتما با یکی از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی گرافیکی در ویندوز آشنا شوید. برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی این مبحث می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

9.Spyder

بهترین ide برای پایتون

Spyder رایگان و منبع باز است. این IDE بر روی سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز و لینوکس در دسترس است و می‌توان از آن استفاده کرد. Spyder برای افراد در زمینه های علمی توسعه یافته است. از طریق Anaconda در دسترس است. این IDE شامل موارد زیر است:

  • ویرایشگر
  • دیباگر
  • پروفایلر
  • کاوشگر متغیر
  • کنسول IPython
  • تجزیه و تحلیل کد استاتیک
  • جستجوگر فایل
  • ثبت تاریخ

با این حال، چیزی که آن را برای زمینه های علمی مناسب می‌کند، ادغام داخلی آن با بسیاری از بسته‌های علمی محبوب، از جمله NumPy، SciPy، Pandas، IPython، QtConsole، matplotlib، SymPy و غیره است. همچنین به لطف افزونه‌های شخص ثالث به شدت قابل تنظیم است و می‌توان از آن به عنوان کتابخانه افزونه PyQt5 استفاده کرد.

10.Thonny

بهتر است بگوییمThonny بهترین ide برای پایتون است، زیرا این IDE، برای مبتدیان پایتون طراحی و با هدف آموزشی ایجاد شده است. Thonny توسط دانشگاه تارتو، استونی، با کمک ویژه بنیاد RaspberryPi و Cybernetica AS توسعه یافته است.

Thonny قبلاً Python 3.7 را تعبیه کرده است، بنابراین یک نصب تمام چیزی است که برای شروع نیاز دارید. کل رابط کاربری آن واضح و آسان برای پیمایش است. در ویرایشگر کد، خطاهای نحوی برجسته می‌شوند و اشکال‌زدایی آن بسیار ساده است. همچنین می‌توانید تکمیل کد را امتحان کنید. علاوه بر این، با MicroPython نیز بسیار عالی کار می‌کند.

11.Rodeo

Rodeo یکی از بهترین IDE ها برای پایتون است که برای کارهای مرتبط با علم داده مانند گرفتن داده‌ها و اطلاعات از منابع مختلف و همچنین ترسیم مسائل ایجاد شده است. این IDE از عملکرد کراس پلتفرم پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌تواند به عنوان یک IDE برای آزمایش به شیوه‌ای تعاملی استفاده شود. ویژگی‌های این IDE عبارتند از:

  • از تمام توابع مورد نیاز برای کارهای علم داده یا یادگیری ماشین مانند بارگیری داده‌ها و آزمایش به روشی پشتیبانی می‌کند.
  • Rodeo یک کد تمیز، تکمیل خودکار کد، نورپردازی بالا و پشتیبانی IPython برای نوشتن سریعتر کد ارائه می‌دهد.
  • همچنین دارای ناوبر فایل‌های بصری، کلیک‌ها و نشان دادن دایرکتوری‌ها است، جستجوی بسته باعث می‌شود توسعه دهنده به راحتی به آنچه می‌خواهد دست یابد.

استفاده از این IDE را به تمامی کسانی که قصد استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون را دارند توصیه می‌شود. علت این موضوع مزایای بسیار زیادی است که استفاده از آن به دنبال دارد. از جمله این مزایا می‌توان به محیط توسعه سبک و قابل تنظیم این IDE اشاره کرد.

سخن آخر در مقاله بهترین ide برای پایتون:

همانطور که گفته شد بهترین ide برای پایتون وجود ندارد. شما باید با توجه به نیاز خودتان یک IDE مناسب را برای خودتان انتخاب کنید. این موضوع به سطح کاری و شیوه عملکرد شما بر می‌گردد و نمی‌توان یک تصمیم کلی برای آن گرفت. در این مقاله سعی شد به 11 مورد از بهترین ideها و همچنین ویرایشگرهای کد موجود اشاره شود. تصمیم گیری برای استفاده از هر کدام از آن‌ها را کاملا بر عهده خود کاربر قرار داده‌ایم.

بهترین راه برای یادگیری استفاده از فیلم آموزشی است. از این رو فرادرس محتواهای آموزشی زیادی را در حوزه‌های مختلف تولید کرده است. اگر علاقه‌مند به تولید نرم‌افزارهای تحت دسکتاپ هستید، یادگیری کتابخانه PyQt می‌تواند قدم بعدی در این مبحث باشد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به فیلم آموزشی این مبحث دسترسی داشته باشید.

اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید در بخش نظرات ما را از انتقادات و پیشنهادات خودتان با خبر کنید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

درس پردازش تصویر — تبدیل عکس به متن در پایتون

در درس پردازش تصویر در پایتون شما ممکن است با موارد مختلفی برخورد داشته باشید. از جمله آن‌ها می‌توان به...

کتاب امنیت شبکه و تست نفوذ — معرفی 10 برتر کتاب آموزش امنیت در شبکه های کامپیوتری

مباحث امنیت شبکه تقریبا تبدیل به یک نیاز اجباری برای هر کشوری شده است. از این رو یادگیری امنیت شبکه...

آموزش شی گرایی در سی شارپ pdf با چند مثال عملی

در این مقاله به آموزش شی گرایی در سی شارپ pdf خواهیم پرداخت.شی شارپ یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در...

آموزش برنامه نویسی اندروید با basic4android – راهنمای اتصال B4A به دیتابیس mysql و php

عصر امروز عصر گوشی‌های هوشمند است. در حال حاضر نزدیک 50 درصد از جستجوهای اینترنتی با استفاده از گوشی‌های هوشمند...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید