ریچ اسنیپت چیست و چه تاثیری بر سئو وبسایت‌ها دارد؟


نویسنده:
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
ریچ اسنیپت چیست

شاید تابه‌حال برای شما هم سوا شده است که در صفحه نتایج جست‌وجو شده در گوگل، برخی از وب‌سایت‌ها اطلاعاتی مانند امتیازدهی،‌نقد و بررسی، و سوالات متداول را در زیر لینک صفحه خود دارند؟ به این داده‌ها ریچ اسنیپت گفته می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید ریچ اسنیپت چیست ،با ما همراه باشید!

ریچ اسنیپت چیست

Rich Snippets (ریچ اسنیپت) داده‌های ساختاریافته‌ای هستند که برای توصیف اطلاعات و داده‌های نشانه‌گذاری شده وبسایت‌ها استفاده می‌شوند. ریچ اسنیپت‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع و محتوای یک وبسایت را راحت‌تر درک کنند.

ریچ اسنیپت چیست

در شرایط معمول، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود، کاربران می‌توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و متا دسکریپشنی را مشاهده کنند. ولی زمانی که از ریچ اسنیپت در سایت خود استفاده می‌کنید. موتورهای جستجو از این اطلاعات دسته‌بندی شده برای نمایش بهتر نتایج جستجو استفاده می‌کنند تا کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت‌تر دریافت کنند. در واقع، موتورهای جستجو، چهار نوع محتوای نشانه‌گذاری شده را می‌توانند تشخیص دهند که شامل:

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

هر ۴ نوع محتوا از زبان HTML پشتیبانی کرده و به کمک جاوا اسکریپت، نشانه‌های لازم را درج می‌کنند. به کمک این ۴ نشانه‌گذاری می‌توان محتوای یک صفحه وب را برچسب‌گذاری کرد.

چرا باید به ریچ اسنیپت اهمیت داد؟

زمانی که یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کنید، کدام لینک توجه شما را جلب می‌کند؟ همان لینکی اطلاعات و محتوای سایت را برای شما نمایش می‌دهند. موتورهای جستجو نیز این داده‌ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش می‌دهند. در نتیجه، نرخ کلیک سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. به علاوه، بسیاری از مهندسین سئو معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می‌تواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد. همچنین، اگر شما نویسنده هستید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند در حرفه شما موثر باشد و شما را به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشان دهد. ارائه یک تجربه کاربری (User Experience) خوب، گامی موثر در افزایش نرخ کلیک و فروش بیشتر است.

انواع ریچ اسنیپت ها

حال که متوجه شده‌اید ریچ اسنیپت چیست ، در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت:

۱- اسنیپت Breadcrumbs

در این نوع Rich Snippets، به جای آنکه URL صفحه موردنظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته‌بندی سایت به کاربر نمایش داده می‌شود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می‌دهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.

۲- اسنیپت Reviews

شما می‌توانید برای نقد و بررسی و امتیازبندی یک محصول یا یک فیلم از Rich Snippets استفاده کنید. در این نوع ریچ اسنیپت شما می‌توانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا می‌توانید مجموعی از آنها را نشان دهید.

۳- اسنیپت Person

شما می‌توانید اطلاعات کاملی از نویسندگان سایتتان به همراه تصویر را در نتایج گوگل نمایش دهید. Rich Snippets می‌تواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.

۴- اسنیپت Products

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از ریچ اسنیپت برای فروش محصولات در فروشگاه‌های آنلاین است. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت باشد.

۵- اسنیپت Recipes

از این نوع Rich Snippets عموما برای دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌شود. با استفاده از این Rich Snippets می‌توانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا و همچنین مواد اولیه آن را به نمایش بگذارید.

۶- اسنیپت Events

اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک رویدادی را برگزار کنید، ریچ اسنیپت می‌توانند برای اطلاع رسانی به شما کمک کنند. می‌توانید اطلاعات مربوط به زمان شروع رویداد، مدت زمان رویداد، جزئیات تهیه بلیت و مکان برگزاری رویداد را وارد نمایید.

۷- اسنیپت Music

گوگل می‌تواند از اطلاعات نشانه‌گذاری شده برای ترانه‌ها و آلبوم‌های موسیقی پشتیبانی کند. ریچ اسنیپت‌های موسیقی شامل لینک‌هایی برای نمایش ترانه‌ها و خرید آلبوم‌های موسیقی هستند.

۸- اسنیپت Videos

از این نوع ریچ اسنیپت برای محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده می‌شود. می‌تواند اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را در نتایج جستجو نمایش دهد.

چگونه به محتوای خود Rich sinppets اضافه کنیم؟

توجه داشته باشید که هر چه تعداد محتوای نشانه گذاری شده بیشتر باشد، موتورهای جستجو نتایج بهتری را نمایش می‌دهند. در ادامه، درج Rich Snippets ها در سایت را بررسی می‌کنیم.

درج سوالات متداول در صفحات سایت با افزونه AS-FAQ

پلاگین وردپرس برای Rich sinppets

سایت شما اگر بر روی سیستم مدیریت محتوای مثل وردپرس راه اندازی شده است، انجام این کار برایتان آسان است. حتی برخی از این افزونه ها در ستاره دار کردن پست در وردپرس به شما کمک خواهد کرد. در وردپرس، افزونه‌های متعددی مانند پلاگین All in One Schema.org برای ایجاد ریچ اسنیپت وجود دارد. البته بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا، افزونه‌هایی برای ساخت ریچ اسنیپت ایجاد کرده‌اند.

پلاگین Schema هم جز بهترین پلاگین‌ها در این زمینه است و از استاندارد استراکچرد دیتا از نوع JSON-LD استفاده می‌کند. این پلاگین برای کل سایت شما structured data تولید می‌کند.

اسکیما گوگل چیست؟ تاثیر Schema بر روی سئو سایت

مطالب زیر را حتما بخوانید

راه‌های کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate

در این مقاله چند نکته درباره روش‌های کاهش نرخ پرش را به شما معرفی می‌کنیم. اگر در یک وب‌سایت مشغول...

کیورد استافینگ چیست؟ مرگ خاموش سئوی سایت شما!

تکنیک کیورد استافینگ از تکنیک‌های کلاه سیاه می‌باشد که می‌تواند به‌راحتی سئوی سایت شما را نابود کند.

چگونه دسترسی سرچ کنسول سایت خود را به دیگران بدهیم؟

شما می‌توانید نقش‌های مختلفی را در گوگل سرچ کنسول داشته باشید. برای دادن دسترسی گوگل سرچ کنسول به دیگران باید...

Largest Contentful Paint یا LCP چیست + آموزش بهینه سازی آن

در این مقاله سعی داریم به سوال LCP چیست پاسخ دهیم. سرعت بارگذاری صفحه فاکتوری است که هر وب سایتی...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید