آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان — راهنمای گام به گام و به زبان ساده


نویسنده:
دسته‌ها: نقد و بررسی
جمعه 7 آبان 1400
آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

در این مقاله به صورت کلی به آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان خواهیم پرداخت. زبان برنامه‌نویسی پایتون دومین زبان محبوب دنیا می‌باشد. دلیل محبوبیت زیاد این زبان سادگی آن می‌باشد. این زبان برنامه‌نویسی دارای کتابخانه‌های بسیار قدرتمندی می‌باشد. یادگیری برنامه‌نویسی پایتون می‌تواند آینده خوبی را برای شما رقم بزند. در این مقاله یک آموزش بسیار کلی در رابطه با پایتون ایجاد کرده‌ایم تا شما کاربر عزیز بتوانید راه خود را در مسیر برنامه‌نویسی پایتون پیدا کنید.


پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی مفسری می‌باشد که با فلسفه خوانایی بالای کد طراحی شده است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی می‌توانید برنامه‌های تحت وب، اپلیکیشن‌های تحت اندروید، اکسپلویت‌های مختلف هک و بسیاری از موارد دیگر را ایجاد کنید. معمولا از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای ایجاد پروژه‌های پیچیده استفاده می‌شود. علت این موضوع سادگی در کدنویسی این زبان می‌باشد.

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

مدت زمان یادگیری برنامه‌ نویسی برای هر شخصی متفاوت است. یکی از بهترین روش های یادگیری، دیدن فیلم آموزشی است. در پایان همین پاراگراف می‌توانید به مجموعه‌ی کاملی از آموزش های ویدئویی پایتون دسترسی داشته باشید.


مزایای استفاده از پایتون:

سادگی در کدنویسی:

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون سادگی در نحوه نوشتن کدهای آن است. در این زبان برنامه‌نویسی تا حد امکان کلمات کلیدی کاهش یافته است که این موضوع موجب سهولت در امر برنامه‌نویسی می‌شود. در زبان برنامه‌نویسی پایتون حتی برخی از کدها که بسیار طولانی هستند را در چند خط کد کوتاه می‌توان خلاصه کرد.

کتابخانه‌های گسترده:

برای پایتون کتابخا‌نه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف نوشته شده است. پایتون تقریبا برای هر شاخه‌ای حداقل یک کتابخانه دارد. با استفاده از ابزار pip می‌توانید به راحتی اقدام به ایجاد نصب ابزارهای مختلف در این زمینه کنید.

منبع یادگیری رایگان:

اگر تا کنون عبارت آموزش پایتون را در اینترنت جستجو کرده باشید منابع آموزشی بی شماری برای شما به نمایش در می‌آید. این مزیت زمانی خود را به خوبی نشان می‌دهد که می‌خواهید به افرادی که در تیم شما تازه‌کار هستند آموزش دهید. شما می‌توانید از منابع آموزشی رایگان پایتون برای اعضای تیم خودتان استفاده کنید.

آموزش برنامه‌نویسی پایتون:

تا اینجای مقاله آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان با زبان برنامه‌نویسی پایتون تا حد قابل قبولی آشنا شدیم. برای یادگیری کدنویسی با این زبان برنامه‌نویسی باید ابتدا مفسر آن را نصب کنید. در ادامه این بخش از مقاله به آموزش نصب مفسر پایتون خواهیم پرداخت.

نصب مفسر پایتون:

مفسر پایتون را می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف نصب کنید. برای نصب این مفسر در ویندوز کافیست به وبسایت رسمی پایتون مراجعه کنید و نسخه مناسب برای سیستم‌عامل مورد نظر خودتان را دانلود کنید و برای نصب مراحل زیر را طی کنید.

بعد از دانلود مفسر بر روی فایل دانلود شده راست کلیک کرده و Run as Administrator را بزنید. سپس برروی Install Now کلیک کنید تا پروسه نصب برای شما به اجرا در بیاید.

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

به راحتی می‌توانید بعد از طی کردن مراحل بالا مفسر پایتون را برروی سیستم‌عامل ویندوز نصب کنید. بعد از نصب این نرم‌افزار برروی ویندوز نرم‌افزار IDLE را اجرا کنید. در صفحه باز شده برروی منوی فایل گزینه new کلیک کنید. در اینجا یک صفحه برای شما باز می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید یک فایل جدید ایجاد کنید که در پنجره باز شده می‌توانید فایل جدید را ویرایش کنید.

در صفحه باز شده کد زیر را تایپ کنید و برروی گزینه save از منوی فایل کلیک کنید. سپس فایل ایجاد شده را در یک دایرکتور ذخیره کنید. از منوی Run گزینه Run module را انتخاب کنید و فایل مورد نظر خودتان را اجرا کنید.

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

بعد از اجرای کد بالا عبارت adminsite در خروجی به نمایش درمی‌آید. نصب کردن پایتون کار بسیار ساده‌ای است اما ممکن است در هنگام نصب این نرم‌افزار به مشکلات مختلفی برخورد کنید. برای اینکار می‌توانید به یک مقاله جامع‌تر که در رابطه با نصب پایتون نوشته شده است که لینک آن در زیر قرار دارد مراجعه کنید.

متغیرها در پایتون:

متغیر مانند یک ظرف در حافظه است که مقادیر مختلفی می‌تواند در آن قرار بگیرد. متغیرها در پایتون می‌توانند مقادیر رشته، عدد،عدد اعشاری، بولین و … را دریافت کنند. برای تعریف یک متغیر در کدهای پایتونی کافیست نام متغیر را در کد خودتان ذکر کنید. بعد از ذکر کردن نام متغیر بر اساس مقداری که به آن اختصاص می‌دهید نوع آن تعیین می‌شود.

برای تغییر متغیرها به شکل زیر عمل می‌کنیم:

در کد تعریف شده به متغیر x مقدار عددی 10 را اختصاص داده‌ایم لذا این متغیر از نوع عددی یا همان int تعریف شده است. در زبان برنامه‌نویسی پایتون انواع داده‌ای مختلفی وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

Int:

برای تعریف نوع داده‌ای عدد صحیح مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع داده زمانی استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم تنها اعداد صحیح را در متغیر مورد نظرمان قرار دهیم.

float:

برای تعریف نوع داده‌ای اعشاری از این نوع داده استفاده می‌شود.

str:

برای نوع داده‌ای متنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت کنید که هر داده‌ای که در “”قرار بگیرد str محسوب می‌گردد. به عنوان مثال “12” یک نوع داده‌ای string است.

bool:

همان نوع داده‌ای بولین است.

Byte:

برای نوع داده‌ای باینری از آن استفاده می‌شود.

complex:

برای نوع داده‌ای عددی از آن استفاده می‌شود.

نوع داده‌های گفته شده پرکاربردترین آن‌ها در پایتون هستند. البته انواع دیگری هم وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

تشخیص نوع داده‌ای یک متغیر در پایتون:

در زبان برنامه‌نویسی پایتون انواع داده‌ای مختلفی وجود دارد زمانی که شما یک متغیر را تعریف می‌کنید و برای آن مقدار در نظر نمی‌گیرید ممکن است نیاز داشته باشید که نوع داده‌ را تشخیص دهید. از این رو پایتون یک تابع تعریف کرده است که با استفاده از آن می‌توانید نوع داده‌ای را تشخیص دهید. به عنوان مثال:

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان
خروجی کد بالا

خروجی کد بالا <class ‘str’> می‌باشد به این معنا که نوع داده‌ای مقدار “adminesite” از نوع رشته‌ای است. در ادامه با مفهوم تابع بیشتر آشنا خواهیم شد. با استفاده از این دستور می‌توانیم امکانات الگوریتم‌های مختلفی را در برنامه‌ ایجاد کنیم. همانطور که با هم دیدیم کدنویسی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون کار بسیار ساده‌ای است.

در ابتدای این قسمت از مقاله آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان بهتر است به شما بگویم که برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی نباید کدها را کپی کنید. همچنین تنها فهمیدن کدهای نوشته شده کافی نیست شما باید کدهایی را که به تازگی یاد گرفته‌اید را خودتان حداقل یک بار بنویسید. با این کار دستورات در ذهن شما حک می‌شود.

ساختارهای تصمیم:

ساختارهای تصمیم به دستوراتی در برنامه‌نویسی گفته می‌شود که در صورت به اجرا در آمدن یک شرط در برنامه عمل خاصی را برای ما انجام می‌دهد. به عنوان مثال در صورت درست بودن رمز عبور به کاربر اجازه می‌دهد یک متن را ببیند. ساختارهای تصمیم پایه اصلی تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی هستند.

قبل از اینکه به سراغ ادامه آموزش برویم باید به شما بگویم که این مقاله تنها راهنمایی برای حرکت در مسیر برنامه‌نویسی پایتون است و به هیچ عنوان شمارا تبدیل به یک متخصص نمی‌کند. اگر دوست دارید در زمینه هوش مصنوعی یک سری مجموعه آموزشی خوب ببینید یک لینک در پایین همین پاراگراف برای شما قرار داده شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

if else: مهم‌ترین ساختار تصمیم در برنامه‌نویسی به زبان پایتون if else می‌باشد از این ساختار برای زمانی استفاده می‌شود که در صورت درست نبود یک شرط می‌خواهیم دستورات دیگری اجرا شود. به عنوان مثال می‌خواهیم برنامه‌ای بنویسیم که یک متغیر به نام Score را بررسی کند که نمره یک دانش آموز است. بعد از بررسی این اگر زیر 10 بود عبارت Rejected و در غیر این صورت عبارت Accept را در خروجی به نمایش در بیاورد. زمانی که کلمه در غیر اینصورت به گوشتان خورد باید به یاد ساختار تصمیم if else بیافتید. در ادامه به کدنویسی این اسکرپیت کوچک خواهیم پرداخت.

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

در اسکریپت بالا در دو خط اول یک کامنت چند خطی قرار داده شده است که به افراد دیگر درباره نحوه عملکرد این کد توضیح می‌دهد. سعی کنید تا حد معمول در کدهای خودتان از کامنت استفاده کنید. این خطوط نوشته شده توسط مفسر نادیده گرفته می‌شود و نیاز نیست نگران آن‌ها باشید. کامنت گذاری در خطوط می‌تواند باعث افزایش خوانایی کدهای شما شود. در زبان برنامه‌نویسی پایتون برای نوشتن کامنت‌های چند خطی از ”’ و برای نوشتن کامنت‌های تک خطی از # استفاده می‌کنیم.

در خط سوم از این کد یک متغیر به نام score1 تعریف کرده‌ایم که نشان دهنده نمره دانش‌آموز اول است. نمره دانش‌آموز اول 12 شده که نشان‌دهنده قبولی وی در درس مورد نظر می‌باشد. در خط بعدی یک کامنت تک خطی برای آشنایی شما با نحوه نوشتن کامنت‌های تک خطی گفته شده است. score2 هم نمره دانش ‌آموز دوم می‌باشد که مقدار 8 به آن اختصاص یافته است.

همانطور که مشخص است برای استفاده از دستور if ابتدا کلمه کلیدی if را ذکر می‌کنیم که به معنی استفاده از ساختار تصمیم if است. سپس : را قرار می‌دهیم و در خط بعدی دستوری را که می‌خواهیم در صورت درست بودن شرط اجرا شود را می‌نویسیم.

برای چاپ کردن یک عبارت در صفحه از دستور print استفاده می‌شود. در قسمت else هم همینطور است با این تفاوت که نیازی به نوشتن شرط مورد نظر نیست. کلمه کلیدی دیگری هم به نام elif وجود دارد که برای زمانی استفاده می‌شود که شما نیازمند اجرای چند شرط هستید.

حلقه‌ها در پایتون:

زمانی که می‌خواهیم در برنامه‌‌نویسی یک کار مشخص را چندین بار تکرار کنیم از حلقه‌ها استفاده می‌کنیم. با این کار می‌توانیم به راحتی در تعداد خطوط کدها در برنامه‌نویسی و مصرف منابع صرفه‌جویی کنیم. در برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین کارها صرفه‌جویی در مصرف منابع است چرا که اینکار موجب افزایش سرعت اجرای برنامه و همچنین رضایت کاربر می‌گردد.

همانطور که می‌دانید برای زبان برنامه‌نویسی پایتون فریمورک‌های زیادی نوشته شده است که می‌توانید از آن ‌ها استفاده کنید یکی از این فریمورک‌ها کیوی است که لینک آموزش آن در زیر قرار دارد.

به عنوان مثال می‌خواهیم برنامه‌ای بنویسیم که ده بار رشته Adminesite را در خروجی نمایش دهد. اولین راه‌حل استفاده از کدهای زیر است.

اگر از ما در خواست می‌شد که هزار بار این عبارت را در خروجی چاپ می‌کردیم قطعا باید زمان زیادی را صرف این کار می‌شد که اصلا بهینه نیست. از این رو حلقه‌ها به کمک ما می‌آیند.

while:

حلقه while تقریبا در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد. برای استفاده از این حلقه کافیست کلمه کلیدی while را بنویسید و در داخل پرانتز شرط اتمام حلقه را ذکر کنید. به عنوان مثال کدهای گفته شده را با استفاده از این حلقه پیاده‌سازی می‌کنیم.

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

همانطور که در کد پیداست به راحتی و در چند خط کوتاه ده بار رشته Adminesite را چاپ کرده‌ایم. دقت کنید که همین کدها را می‌توانید برای هزار بار چاپ کردن هم استفاده کنید در ادامه نسخه بهتر از کدهای نوشته شده را با هم می‌بینیم.

در کدهای بالا به تعدادی که کاربر در ورودی وارد می‌کند رشته adminesite به صورت شماره‌بندی شده به نمایش در می‌آید.

شی گرایی در پایتون:

زبان برنامه‌نویسی پایتون یک زبان شی‌گرا است که این موضوع یک مزیت نسبت به بقیه زبان‌های برنامه‌نویسی غیر شی‌گرا به حساب می‌آید. در این مقاله تنها چند نمونه از بخش‌های مختلف این زبان گفته شده است. در این بخش از مقاله تنها به تعریفی از تابع و کلاس بسنده می‌کنیم تا یک آشنایی کاملا مقدماتی در رابطه با این زبان برنامه‌نویسی بدست بیاورید.

برای درک بهتر مفهوم کلاس معمولا مثال کلاس ماشین گفته می‌شود. به عنوان مثال می‌خواهیم در بازی یک ماشین را تعریف کنیم. اگر خود ماشین را یک کلاس در نظر بگیریم کاری این ماشین انجام می‌دهد تابع کلاس و مقادیری مانند رنگ و خصوصیات این‌چنینی در کلاس پارامترهای آن کلاس محصوب می‌شود.

در ادامه این مقاله یک ماشین حساب با استفاده از مباحثی ساده‌ای که تا کنون آموخته‌ایم با هم می‌نویسیم. فرض کنید که می‌خواهیم محیط مستطیل، مربع، مثلث و لوزی را محاسبه کنیم. قطعا اگر تمامی کدهای مورد نیاز را پشت سر هم بنویسیم کار بسیار سخت خواهد بود. همچنین اگر فرد دیگری به کدهای شما مراجعه کند نمی‌تواند به درستی کدها را تشخیص دهد.

در ادامه کدهای مربوطه را با هم بررسی می‌کنیم.

آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان

در کدهای نوشته شده یک کلاس به نام circumference نوشته شده است که سه تابع با نام‌های rectangle و Square و Triangle دارد. هر کدام از این کلاس‌ها با توجه به طریقه محاسبه خودشان مقادیر مختلفی را از کاربر دریافت می‌کنندو فرمول متفاوتی را محاسبه کرده و به کاربر برمی‌گردانند.

همچنین در اخر از هر کلاس با توجه به نوع نیاز کاربر یک شی ساخته می‌شود. و مقادیر ورودی در تابع قرار می‌گیرد.

جمع بندی آموزش برنامه نویسی پایتون:

در مقاله آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان سعی شد به صورت کلی به زبان برنامه‌نویسی پایتون پرداخته شود اگر به این زبان علاقه‌مند هستید می‌توانید به آموزش‌های مختلفی که در وبسایت فرادرس وجود دارد مراجعه کنید. در انتهای مقاله آموزش برنامه نویسی پایتون رایگان به صورت کلی به شی گرایی در پایتون اشاره شد. اگر دوست دارید به صورت جامع و کامل شی گرایی در پایتون را یاد بگیرید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

بهترین کتاب آموزش ++c — معرفی 10 کتاب برتر برنامه نویسی سی پلاس پلاس

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین کتاب آموزش ++C بپردازیم. یادگیری ++c جدا از نیاز بازار کار از...

آموزش برنامه نویسی سی شارپ از مبتدی تا پیشرفته

#C یک زبان محبوب و پرطرفدار در حوزه‌ی برنامه نویسی دسکتاپ است. در مقاله آموزش برنامه نویسی سی شارپ از...

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون — ایجاد ربات تلگرام تولید نقل قول تصادفی

هدف از نوشتن این مقاله آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون با یک مثال عملی است. شبکه اجتماعی تلگرام از...

آموزش javafx — راهنمای گام به گام، رایگان و تصویری

یکی از مواردی که باید بعد از یادگرفتن مبانی جاوا شروع کنید آموزش javafx می‌باشد. شروع یادگیری این فریمورک می‌تواند...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید