بررسی تفاوت فرانت اند و بک اند در طراحی وب به صورت جامع


نویسنده:
چهارشنبه 19 آبان 1400
تفاوت فرانت اند و بک اند

در این مقاله تفاوت فرانت اند و بک اند را با هم بررسی خواهیم کرد. اگر یک کاربر مبتدی کامپیوتر هستید یا در این رشته تحصیل می‌کنید یا حتی به تازگی با مباحث مختلف کامپیوتر آشنا شده‌اید. قطعا سوالات این‌چنینی برایتان به وجود آمده است. فرانت اند و بک اند چه هستند؟ چه تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟ چگونه می‌توان در این حوزه‌ها مشغول به کار شد؟ در ادامه این مقاله به تمامی این سوالات به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

افرادی که در حوزه طراحی وب وارد شده‌اند باید دو واژه فرانت اند و بک اند را زیاد شنیده باشند. اگر یک فرد تازه‌کار هستید که تازه وارد حوزه برنامه‌نویسی شده‌اید تشخیص اینکه هر کدام چه چیزی را پوشش می‌دهد ممکن است برایتان دشوار باشد. تمایز اصلی بین توسعه وب فرانت‌اند و بک‌اند این است که اولی از سمت کلاینت پشتیبانی می‌کند، در حالی که دومی از سمت سرور پشتیبانی می‌کند.

Front-end چیست؟

تفاوت فرانت اند و بک اند

فرانت اند هر آن چیزی است که شما به عنوان یک کاربر در وبسایت مشاهده می‌کنید. در حقیقت فرانت اند شامل تمام چیزهایی است که کاربر بلافاصله بعد از ورود به وبسایت با آن‌ها تعامل می‌کند. از متن و رنگ گرفته تا دکمه‌ها، تصاویر و منوهای ناوبری همه و همه فرانت اند به حساب می‌آید. همچنین به فرانت اند client-side نیز می‌گویند.

شاید فرانت اند یک وبسایت به نظر بسیار بی اهمیت برسد اما اهمیت طراحی یک فرانت اند خوب حتی از قسمت بک اند آن هم بیشتر است. به عنوان مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید. هر چقدر هم وبسایت شما دارای بک اند خوبی باشد زمانی کاربر به وبسایت شما وارد می‌شود ممکن است حتی از بخش‌های مختلف آن بازدید نکرده و به سرعت خارج شود. این موضوع می‌تواند ضربه بزرگی به کسب‌وکار شما وارد کند.

از چه زبان‌هایی در فرانت اند استفاده می‌شود؟

در بخش فرانت اند یک وبسایت معمولا از سه زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌شود که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

  • HTML: مخفف Hypertext Markup Language می‌باشد که به معنی زبان نشانه‌گذاری فرامتن است. هسته اصلی تمامی صفحات وب در فرانت اند html می‌باشد. اگر دوست دارید وارد توسعه فرانت اند شوید باید ابتدا از html شروع کنید.

    پیشنهادی: HTML‌ چیست؛ معرفی قدم اول طراحی سایت به زبان ساده
  • CSS: مخفف Cascading style sheets می‌باشد. css به کاربران کمک می‌کند که طراحی‌های وبسایت جذاب و تعاملی را به روشی انعطاف‌پذیر و دقیق ایجاد کنند.
  • JavaScript: اچ تی ام ال یک زبان برنامه‌نویسی نیست. برای اینکه بتوانید رویدادهای مختلف را در صفحات وب کنترل کنید باید از یک زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید. برای اینکار از زبان جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا با عناصر خارج از صفحه اصلی HTML تعامل داشته باشند و به رویدادهای سمت سرور پاسخ دهند.

    پیشنهادی: جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان‌های معرفی شده پایه اصلی تمامی صفحات وب هستند. برای اینکه بتوانیم بهتر از این زبان‌ها استفاده کنیم یک سری فریمورک طراحی شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به بوت‌استرب یا jquery اشاره کرد. یادگیری این فریمورک‌ها برای طراحی صفحات وب اجباری نیست اما می‌تواند در هنگام ورود شما به بازار کار تاثیر زیادی در روند انجام پروژه‌ها داشته باشد.

برای یادگیری موارد ذکر شده می‌توانید از آموزش‌های مختلفی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید. ما در تیم ادمین سایت یک آموزش حرفه‌ای برای یادگیری html , css ایجاد کرده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید. این دوره آموزشی می‌تواند اولین قدم برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی فرانت اند برای شما باشد. برای تهیه این دوره می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

پیشنهادی: دوره آموزش HTML و CSS

برخی از مشاغل برنامه‌نویس فرانت اند:

  • web designer: طراحی وب مفهوم گسترده‌ای است. یک web designer ممکن است صفحات وب را با استفاده از فتوشاپ یا برنامه‌های گرافیکی دیگر ایجاد کند. یا ممکن است مسئولیت ایجاد صفحات وب با استفاده از html یا css را برعهده داشته باشد. به هر حال به هردوی آنها web designer گفته می‌شود.
  • UI Designer: به شخصی گفته می‌شود که به طور کلی تنها یک طراح بصری است و تنها برروی طراحی تمرکز می‌کند. این افراد در طراحی دخالتی ندارند اما ممکن است HTML و CSS سبک را بشناسند تا بتوانند ایده های خود را به طور مؤثرتری به توسعه دهندگان فرانت اند منتقل کنند.
  • ux Designer: طراحان UX در فرانت اند کار می‌کنند و در مورد نحوه استفاده افراد از سایت‌ها مطالعه و تحقیق می‌کنند. سپس، آنها با آزمایش‌های زیاد تغییراتی را ایجاد می‌کنند.
  • front-end Developer: این افراد می‌توانند با استفاده از html و css یک وبسایت بدون هیچگونه توسعه backend به صورت ایستا ایجاد کنند. وبسایت‌های استاتیک معمولا به وبسایت‌هایی گفته می‌شود که به هیچ عنوان نیازی به پایگاه داده یا تراکنش خاصی اجرا می‌شوند.

این اینجای مقاله تفاوت فرانت اند و بک اند با مفهوم فرانت به طور کامل آشنا شده‌اید. طبق آخرین آمارها برای ورود به بازار کار front-end Developer بیشترین تقاضا را داشته اشت. برای ورود به این رشته باید ابتدا از html , css استفاده کنید. برای یادگیری رایگان این دو کافیست برروی لینک زیر کلیک کنید.

پیشنهادی: آموزش رایگان HTML و CSS

Back-end چیست؟

تفاوت فرانت اند و بک اند

زمانی که شما یک وبسایت را باز می‌کنید علاوه بر مواردی که شما به صورت بصری مشاهده می‌کنید یک سری اتفاقات هم در پشت پرده می‌افتد. به این اتفاقات بک اند می‌گویند. برنامه‌نویس فرانت اند تنها با استفاده از زبان‌های گفته شده قادر است یک وبسایت ایستا را تولید کند. اما اگر بخواهیم یک سری تراکنشات را در پشت پرده وبسایت انجام دهیم چه باید کرد. در این هنگام برنامه‌نویس بک اند وارد عمل می‌شود.

بک‌اند بخشی از وب‌سایت است که شما آن را نمی‌بینید. وظیفه ذخیره و سازماندهی داده‌ها را بر عهده دارد و همچنین اطمینان حاصل می‌کند که همه چیز در سمت مشتری به درستی کار می‌کند. Back-end با قسمت جلویی تعامل دارد و داده‌هایی را ارسال و دریافت می‌کند که به عنوان یک صفحه وب ارائه می‌شود. مرورگر شما هر زمان که فرم تماس را پر می‌کنید، آدرس وب را تایپ می‌کنید یا خریدی را انجام می‌دهید درخواستی را به سمت سرور ارسال می‌کند و سمت سرور با اطلاعات موجود در فرم پاسخ می‌دهد. کد فرانت اند که مرورگر می‌تواند بخواند و نمایش دهد.

برای طراحی بک اند از زبان‌هایی مانند php ،python ،ruby، … استفاده می‌شود.

برخی از مشاغل برنامه‌نویس بک اند:

در قسمت بک اند یک وبسایت برنامه‌نویسان مختلفی وجود دارند اما دوتا از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کدنویس بک اند: وظیفه اصلی این فرد نوشتن کدهای تراکنش‌هایی است که در سمت سرور اتفاق می‌افتد. در حقیقت کدنویس بک اند است که وبسایت‌های ایستا را تبدیل به پویا می‌کند. این دسته از کدنوس‌ها بیشترین تقاضا را در بازارکار دارند.
  • برنامه‌نویس پایگاه داده: وظیفه اصلی این شخص کار با داده‌های مهم وبسایت ما است. برنامه نویسی پایگاه داده باید با حداقل با یک DBMS آشنایی داشته باشد. همچنین باید با یک زبان کار با پایگاه داده آشنایی داشته باشد.

سخن آخر درباره تفاوت front-end و back-end:

در این مقاله به طور کلی با این مفهوم در طراحی وب آشنا شدیم. به طور حتم با تفاوت فرانت اند و بک اند آشنا شده‌اید. فرانت به بخشی از سایت گفته می‌شود که کاربر به صورت بصری با آن تعامل دارد. اما بک اند به بخشی از سایت گفته می‌شود که تراکنش‌های مختلف در آن اتفاق می‌افتد.

با استفاده از زبان های برنامه نویسی front-end که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، توسعه دهنده front-end این طراحی را به چیزی کاربردی تبدیل می کند. و برنامه نویس بک اند عملکرد لازم را برای آن ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید انتقادات و پیشنهادات خودتان را در رابطه با این مقاله در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب زیر را حتما بخوانید

آموزش کامل مدیریت سرور مجازی برای تازه‌کارها

مدیریت سرور مجازی یکی از تخصص‌هایی است که اگر دوست دارید در حوزه دیجیتال فعالیت کنید می‌تواند به دردتان بخورد....

آموزش جامع و کامل نصب وردپرس در لاراگون

نصب وردپرس در لاراگون کاربسیار ساده‌ای است. همانطور که می‌دانید وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا است. لاراگون یک...

حل مشکل ارسال ایمیل در لوکال هاست (localhost)

ارسال ایمیل در لوکال هاست یکی از مشکلاتی است که همه توسعه دهندگان وب به آن برخورده‌اند. با ما همراه...

سرور مجازی چیست؟ نحوه ارتباط با سرور مجازی به چه صورت است؟

نحوه ارتباط با سرور مجازی کار بسیار ساده‌ای است و مهارت چندانی نیاز ندارد. همانطور که می‌دانید امروزه کامپیوترها و...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید